De gemeente Echt-Susteren zet alle lichten op groen voor de bouw van de megaloodsen van Intospace. De gemeente komt wederom tot de conclusie dat er geen significante toename van verkeer wordt verwacht. Dat is niet waar, want er moeten wel ’turbo-rotondes’ komen.
En laten we nog eens rekenen. Er komen 80 laaddoks voor vrachtwagens. Voor het laden en lossen staat een vrachtwagen gemiddeld één uur in een laaddok. Dan rijden er dus elk uur zo’n 80 vrachtwagens over de rotondes west en oost van de A2. Elke minuut meer dan één vrachtwagen.
En de gemeente meldt hier dat het in toenemende mate gaat om ‘extra lang vrachtverkeer’. De bocht in de Havenweg wordt al aangepast om die monstertrucks door te laten, dus die gaan niet in ’toenemende mate’ maar direct rijden. Elke minuut zo’n goederentrein over de twee rotondes op de hoofdverkeersader tussen Echt, Roosteren, Ohé en Laak en Stevensweert. En al dat verkeer moet ook weer invoegen in de al aaneengesloten muur van vrachtwagens op de A2, waardoor je nu al nauwelijks de A2 op of afkomt.
En daar bovenop komt dan nog eens al het extra verkeer naar het nieuwe hotel-casino en de Jumbo XL.
De gemeente schreef eerder al ‘ook is er oog voor de verkeersveiligheid van andere weggebruikers en fietsers’. Hoe stelt de gemeente zich het voor dat de schoolgaande jeugd deze ’turbo rotondes’ met ruim 25 meter lange vrachtwagencombinaties veilig kan passeren? En hoe gaat het bestaande verkeer zich gedragen als het zich in de spits door deze chaos moet zien te wurmen en wat betekent dat voor de veiligheid van de overstekende jeugd en ouderen?
De gemeente lijkt al die ontwikkelingen afzonderlijk te beoordelen, alsof al dat verkeer en hun giftige uitlaatgassen niet bij elkaar opgeteld hoeven te worden. Alsof er niet tegelijk ook logistieke dozen bij St. Joost, Linne en Wessem worden gebouwd. Nou dat weet de gemeente dondersgoed, want al deze ellende wordt gefaciliteerd door de Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg, waarvan de gemeente Echt-Susteren een van de grootste trekkers is en die het ‘vestigingsklimaat voor bedrijven’ boven de veiligheid, gezondheid en welzijn van haar inwoners stelt.
Ex-gedeputeerde Joost van den Akker liet zich eens ontvallen dat de Limburgers er maar aan moeten wennen dat het uitzicht langs de wegen verdwijnt. Dozen voor elke horizon. Zijn partijgenoot Stef Blok perste de woningcorporaties af met de verhuurdersheffing en verpatste Nederland aan buitenlandse vastgoed investeerders, zoals Panattoni en Blackstone. De wethouders van Echt-Susteren faciliteren deze uitverkoop van Nederland in het Smalste stukje van Nederland. Tot er geen ruimte meer over is om te wonen, te werken en te leven. Van Citaslow naar Citastop.
En waarom?
Voor werkgelegenheid? Wie er nog werkt, komt uit Oost-Europa en ook zij werken er niet lang meer, want die dozen worden volledig geautomatiseerd.
Voor de regio? Het is allemaal distributie van Schiphol, Rotterdam en Antwerpen naar het Europese achterland. Veel troep uit China wat we überhaupt niet meer moeten kopen.
Voor de OZB, zodat die minder hoeft te worden verhoogd voor de inwoners? Als de gemeente die ruimte zou bestemmen voor woningbouw, komt die OZB ook binnen en wordt gelijk de woningnood aangepakt.
Voor de duurzaamheid? Verbeteren groene gevels en zonnepanelen op de daken de duurzaamheid van het gebied? Het groene onderkomen van zwaar vervuillend vrachtverkeer duurzaam noemen is obsceen en je reinste volksverlakkerij.
Voor wie of wat dan wel? Alleen de vastgoedmiljonairs en miljardairs worden hier beter van.
En dit gebeurt niet alleen in Midden-Limburg. Het gebeurt van Venlo tot Weert tot Heerlen. Zo voltrekt zich in Limburg een ramp in slow-motion. Onze wegen dichtgeslibt. Onze longen vergiftigd. Onze kinderen en ouderen in levensgevaar. Onze horizon volgebouwd. Onze natuur dood. Onze leefbaarheid weg. Ons klimaat naar de klote.