Zo brengt de provincie het niet, maar het besluit dat vandaag door gedeputeerde Satijn wereldkundig is gemaakt komt wel op hetzelfde neer. De Rijksweg komt niet als randweg tegen Nieuwstadt aan te liggen en de 400-500 Eiken die zouden moeten wijken voor die randweg blijven behouden. De geplande ongelijkvloerse kruising in de N297 bij het Esso station is ook van de baan. De 50 miljoen die de provincie had gereserveerd om bij te dragen aan deze aanpassingen van infrastructuur om de uitbreiding van VDL Nedcar mogelijk te maken komt daarmee vrij voor andere doelen.
De anterieure overeenkomst tussen VDL Nedcar en de provincie die vandaag is beëindigd werd eind 2020 afgesloten. Maar niet voordat er een bijlage (addendum) aan was toegevoegd n.a.v. de inspreekbeurt van De Groene Sporenwolf in de Provinciale Staten: VDL Nedcar heeft een ander plan nodig – Stichting De Groene Sporenwolf.
Met feiten en cijfers onderbouwden wij dat het behoud van de banen bij VDL Nedcar absoluut niet haalbaar was. Daarmee was er volgens ons ook geen noodzaak voor de uitbreiding, de kap van het Sterrebos en het tegen Nieuwstadt aan omleggen van de Rijksweg. N.a.v. deze inspreekbeurt werd door de provincie een extra vergadering ingelast waarin de GO/NO GO-voorwaarden werden toegevoegd aan de anterieure overeenkomst. Pas als door L Nedcar zou worden voldaan aan deze voorwaarden, waaronder behoud van de banen en starten met de uitbreiding. Maar helaas besloot de provincie wel de uitbreiding, de kap van het Sterrebos en het omleggen van de Rijksweg goed te keuren.
De Groene Sporenwolf heeft dat besluit daarna nog aangevochten met een beroep bij de Raad van State. Inhoudelijk was onze beroepszaak sterk, maar daar is het nooit over gegaan. Advocaten van de Amsterdamse Zuid-as van 800 euro per uur die de provincie en VDL Nedcar hadden ingehuurd om zich tegen ons beroep te verweren hebben onze zaak inhoudelijk nooit weerlegd. Hun verweer ging over onze statuten. Die statuten boden geen bescherming voor het Sterrebos dat wij met ons beroep probeerden te verdedigen. Op de zitting van het beroep in Den Haag werd ons duidelijk dat we het beroep gingen verliezen.
Daarom besloten we alsnog in te gaan op de uitnodiging van VDL Nedcar om het beroep te schikken. Daarmee haalden we toch nog miljoenen binnen voor extra vergroening in de omgeving plus een intentieverklaring van VDL Nedcar om zich in te zetten voor het realiseren van een voetgangersbrug naar het Limbrichterbos en een geluidsscherm tussen Nieuwstadt en de N297. Aan de vergroeningsprojecten wordt nog gewerkt, maar de voetgangersbrug kan worden geplaatst. VDL wil de brug bouwen en plaatsen, dat kost de provincie niets. Toch wil de provincie deze voetgangersbrug tegenhouden: Kap Sterrebos wel toestaan, maar voetgangersbrug niet? – Stichting De Groene Sporenwolf.
Vandaag erkent de provincie eindelijk wat De Groene Sporenwolf al ruim vijf jaar roept: dat de uitbreiding van VDL Nedcar er nooit gaat komen en het aanpassen van de infrastructuur dus ook niet nodig is. Helaas is het belangrijkste deel van het Sterrebos ondertussen wel voor niets gekapt door het besluit van de provincie. Het zou de provincie dus netjes staan om naast de wettelijke natuurcompensatie te zorgen voor extra herstel en te voorkomen dat onze omgeving nog verder wordt beschadigd.
Wellicht kan VDL Nedcar het gebied waar het Sterrebos is gekapt uiteindelijk nodig hebben omdat het direct grenst aan de fabriek. Maar hoe zit dat met het ‘Yard E’-gebied tussen de Rijksweg N276 en het landschapspark rond de Geleenbeek en Nieuwstadt? Dat gebied heeft de provincie 5 jaar geleden aan VDL Nedcar verkocht om de uitbreiding mogelijk te maken, maar die gaat er nu niet komen. Wel heeft het gebied een industriebestemming. Voorheen was het agrarisch gebied. Nu ligt hier vooral een kans voor het versterken van wat voorheen de ecologische hoofdstructuur werd genoemd. Er kan een groene verbinding worden gemaakt van ’t Hout, het IJzerenbos en het restant van het Sterrebos richting het Limbrichterbos. Dat zou een enorme versterking van de natuur en recreatie kunnen betekenen in dit smalste stukje van Nederland!
Van een klein deel van de 50 miljoen euro die nu zijn vrijgekomen zou de provincie het Yard E-terrein kunnen terugkopen en vergroenen om het toe te voegen aan het naastgelegen landschapspark langs de Geleenbeek. En VDL Nedcar toestaan om de voetgangersbrug aan te leggen, dat kost de provincie niets. Dat is het enige fatsoenlijke dat de provincie nu kan doen na alle onnodige schade die zij aan onze omgeving heeft aangericht. Het kan toch niet zo zijn dat nu een of ander ‘private equity’-bedrijf het Yard E-gebied opkoopt om er megalomane meerlaagse logistieke dozen op te bouwen, waardoor Nieuwstadt alsnog onnodig tegen een muur van staal en beton moet gaan aankijken!
Graag vernemen wij nu eindelijk een reactie van de provincie op ons verzoek om de voetgangersbrug toe te staan, want ook daar hebben wij na maanden nog geen enkele reactie op gekregen. Dan kunnen we het gelijk hebben over Yard E!