De Groene Sporenwolf: ‘Geld voor wegen VDL Nedcar kan nu naar natuur’ – L1 Nieuws
Vandaag bracht L1 Radio het volgende interview met ons over het besluit door de provincie en VDL Nedcar tot het beëindigen van hun anterieure overeenkomst voor het aanpassen van de infrastructuur voor de uitbreiding van VDL Nedcar:
In dit interview wijzen wij erop dat door dit besluit een nieuw risico is ontstaan waardoor het Yard E-gebied tussen VDL Nedcar en Nieuwstadt alsnog en veel erger dreigt te verdozen. Verder stellen wij de provincie voor een deel van de 50 miljoen euro die nu is vrijgekomen te gebruiken om het gebied terug te kopen van VDL Nedcar om deze dreigende verdozing te voorkomen. Als laatste vroeg L1 of wij de provincie hier ook per brief om gaan verzoeken. Dat doen wij om te beginnen met deze open brief, waarvan we nog een afschrift per brief zullen versturen:
Nu de provincie en VDL Nedcar hebben erkend dat de uitbreiding van VDL Nedcar van de baan is en de infrastructuur niet meer aangepast zal worden om die uitbreiding mogelijk te maken, is ook het ‘Yard E’-gebied tussen de Rijksweg N276 en de Geleenbeek niet meer nodig voor die uitbreiding. In dit Yard E-terrein zou de N276 omgelegd worden tegen Nieuwstadt aan. Die omlegging zou de randweg vormen rond de uitbreiding van VDL Nedcar op de rest van het Yard-E terrein en het gekapte deel van het Sterrebos.
Voor dat doel heeft de provincie dit gebied indertijd onteigend en verkocht aan VDL Nedcar. Nu de geplande uitbreiding van VDL Nedcar niet meer doorgaat, heeft VDL Nedcar dat gebied ook niet meer nodig. De argumenten voor de verkoop van die grond aan VDL Nedcar zijn vervallen. Maar VDL Nedcar heeft nu wel het eigendom.
Het gebied blijft nu gescheiden van het bestaande fabrieksterrein van VDL Nedcar door de N276. Daardoor is het voor VDL Nedcar minder interessant om in bezit te houden dan het gebied waar het Sterrebos is gekapt, wat direct naast de bestaande fabrieksgebouwen ligt. Bovendien kan VDL Nedcar bij bouw in het laatste gebied roepen dat de kap van het Sterrebos dan toch niet voor niets is geweest. Het ontmantelen van de autofabriek en het ontslag van het personeel heeft VDL Nedcar heel veel geld gekost. VDL Nedcar kan de kas aanvullen door een gebied te verkopen dat ze toch niet meer nodig heeft. Het is voor VDL Nedcar dus interessant om het Yard E-terrein te verkopen.
Het Yard E-terrein heeft al een bestemming voor industrie en logistiek. Omwonenden kunnen daardoor niets inbrengen tegen andere invullingen van die bestemming. Investeerders hoeven daardoor niet bang te zijn voor jarenlange inspraakprocedures. Een omgevingsvergunning van de gemeente Sittard-Geleen volstaat. Omdat het Sittard-Geleen vele miljoenen aan WOZ-belastinginkomsten zou opleveren en het gebied ver verwijderd ligt van de bebouwing en inwoners van de gemeente, ligt het voor de hand dat Sittard-Geleen daar alle medewerking aan zou verlenen. Pal naast de Rijksweg N276, de N297 en de A2 ligt het terrein ideaal om er veel grootschalige logistieke gebouwen neer te zetten. Grote investeerders uit binnen- en buitenland, zoals ‘private equity’-bedrijven, azen juist op op dit soort terreinen en zullen bereid zijn om er heel veel geld voor neer te leggen.
Door het beëindigen van de anterieure overeenkomst tussen de provincie en VDL Nedcar is er nu dus een levensgroot risico ontstaan dat het Yard E-terrein door VDL Nedcar verkocht gaat worden aan investeerders die het vervolgens vrijwel ongehinderd helemaal volbouwen met logistieke dozen. Pal tegen Nieuwstadt verrijzen dan nog veel meer en veel grotere logistieke gebouwen dan met de uitbreiding van VDL Nedcar het geval was geweest.
Dit smalste stukje van Nederland dat al is zo volgebouwd met megalomane logistieke dozen en nog steeds volgebouwd wordt tussen bijvoorbeeld de A2 en het Julianakanaal bij Echt. Deze flessenhals waar al het noord-zuid verkeer zich doorheen moet persen. Waar voor de aanleg van het Julianakanaal, de A2, het spoor en de Rijksweg N276 al zoveel ruimte en natuur zijn verdwenen. Daar mag niet nog meer ruimte, natuur en leefbaarheid worden opgeofferd aan niets meer dan de hebzucht van toch al schatrijke enkelingen achter die investeringsfondsen en bedrijven.
Ook de provincie zelf is tegen de verdere verdozing van het Limburgse landschap en heeft zich bijvoorbeeld ook uitgesproken tegen het enorme logistieke complex dat nu naast Echt verrijst. Dat heeft ze niet tegen kunnen houden. Bij Nieuwstadt kan de provincie nu wel een dreigende nog veel grotere verdozing tegenhouden. De 50 miljoen die nu zijn vrijgekomen voor andere bestemmingen zijn veel meer dan nodig is om het gebied terug te kopen van VDL Nedcar. En VDL Nedcar zou daarmee heel veel goedmaken.
Behalve een paar mensen die toch al te rijk zijn, hier niet wonen en voor wie Limburg niet meer is dan een win-gebied waar ze hun voordeel kunnen halen ten koste van alles en iedereen hier, moet niemand het nu dreigende scenario willen. Toch is dat op dit moment helaas het enige realistische scenario. Yard E zal alsnog en veel ernstiger verdozen dan met de Nedcar-uitbreiding. Hoe kunnen de verantwoordelijke gedeputeerden en hun politieke partijen dat verantwoorden naar hun kiezers? Hoe zou de familie Van der Leegte dat verantwoorden naar hun buren hier? Niet, want dat valt niet te verantwoorden.
De provincie en VDL kunnen en moeten nog maar één besluit nemen. Het Yard E-terrein terugkopen door de provincie en toevoegen aan het aangelegen landschapspark tot een breed bekenlandschap dat het restant van het Sterrebos, het natuurcompensatiegebied, ’t Hout, IJzerenbos en Limbrichterbos verbindt, versterkt en deze mooie ruimte voor altijd behoudt voor onze kinderen en hun kinderen.